Van alle Afrikaanse cashewnoten die we in Europa eten, wordt 90 procent in Azië gepeld. Een omweg van 12.000 vervuilende kilometers. Omreiscashews? Die moeten de wereld uit, dachten start-up-ondernemers Hayo de Feijter, Roel van de Weijer en Freek Wessels. Met Mama Cashew in Tanzania besloten ze er voor te gaan. Er verrees een cashewpelfabriek in Tanzania, de Johnnies vielen in de smaak bij Lidl en lanceerden het merk Johnny Cashew waarmee ze nu cashewminnend Nederland veroveren. Hoe kregen ze dat voor elkaar? (hint: een DGGF Startupfinanciering via Invest International gaf een duwtje in een goede richting).
“Heel goed kan ik wel zeggen”, vertelt Hayo. “De cashews uit de fabriek van Mama Cashew in Tanzania komen zonder omweg steeds vaker terecht bij Nederlandse notenfans. Via de Lidl Way to go verpakkingen waarin je onze cashews vindt. En, natuurlijk hebben we dit jaar onze eigen Johnny Cashew brand gelanceerd. De opvallende felgele zakjes zijn te koop bij Pieter Pot, Gorillas en de Wereldwinkels. Ook eet je onze cashews bij kleine horeca en je ziet ons eind dit jaar terug in duurzame kerstpakketten. We zitten niet stil! De volumes zijn goed, dus daar zijn we blij mee, maar een merk bouwen kost tijd.”
“Onze cashews reizen gemiddeld 12.000 kilometers minder dan de meeste andere cashewnoten in het schap. De noten komen rechtstreeks uit Tanzania hier naartoe. Dat scheelt 57 procent in CO2-uitstoot. ‘Omreis CO2’ is dan ook onze nieuwe slogan. Daarnaast zorgen wij voor betere arbeidsomstandigheden voor de pellers en minder verspilling. Want, alle noten stoppen we in de zakjes, ook de gebroken exemplaren die anders meestal worden verkocht tegen dumpprijzen. Daarnaast werken we met boerencoöperaties die een betere prijs krijgen voor de noten die ze verbouwen. Een win-win voor iedereen.”
Ontmoet de Johnnies! Van links naar rechts: Hayo de Feijter, Roel van de Weijer en Freek Wessels.
“We kennen elkaar al langere tijd en hebben alle drie een achtergrond in de food en agri-business. Zo heb ik jatropha-noten in Tanzania verbouwd en had ik een aardappel- en uienboerderij in Mongolië. Een keer rees de vraag: waarom worden cashewnoten op een andere plek dan de groeilocatie gepeld? Van de boer in een rechte lijn naar supermarkt en borrelplank, moet toch kunnen? Je zou kunnen zeggen dat Johnny Cashew op het spreekwoordelijke bierviltje is ontstaan, ergens in 2020. Ruim twee jaar later liggen we in de winkels en staat er een heuse cashewpelfabriek in Tanzania van Mama Cashew. Mooi, toch?”
De cashewnoten moeten alsnog naar Nederland worden verscheept. Als groene oplossing koos Johnny Cashew voor het Good Shipping Program dat:
“Fossiele brandstof vervangt met duurzame varianten. De alsnog gemaakte uitstoot maken we goed via een herbebossingsproject in Tanzania van non-profit FORLIANCE. We gaan voor zo groen als mogelijk en werken richting een carbon positieve keten.”
“Nee. Zoals vaker gebeurt als je je op iets focust, komen er mensen op je pad die passen bij een idee. We ontmoetten de Nederlandse Maria en haar Tanzaniaanse man George die al rondliepen met het idee een cashewpelfabriek te starten. Zij zijn Mama Cashew begonnen op basis van onze afname. In wat eerst een lege hal was, werken nu 600 mensen, voornamelijk vrouwen, die dagelijks de cashews pellen voor een leefbaar salaris en goede arbeidsvoorwaarden zoals een verzekering voor het gezin en een goede lunch.”
“Je kunt nog zo’n goed idee hebben en nog zo enthousiast zijn, maar zonder financiering kom je niet ver. DGGF is dan een heel mooi instrument. Daarvoor hoef je niet bij een commerciële bank aan te kloppen, zij willen eerst cijfers zien en weten hoeveel cashewzakjes al zijn verkocht. Met de met pre-investment ondersteuning van DGGF hebben we eerst het idee en haalbaarheid onderzocht als startpunt om de business op te zetten, als ook de eerste boeren getraind.”
“De combinatie van Lidl, fairtrade, een goede samenwerkingspartner in Tanzania en de impact die dat creëert, waren vervolgens genoeg ‘tick the boxes’ voor Invest International om ons te helpen. Precies dat heeft ons de nodige springplank gegeven. Zeker als je weet dat er lange tijd zit tussen het groeien, oogsten, pellen en verwerken van cashews. Het duurt even voordat je eindelijk geld verdient. Dankzij DGGF kunnen wij groeien en samen impact maken.”
Lees meer over DGGF“We willen het Johnny Cashew-merk en de productie naar een volgend niveau tillen en groeien. Zo zijn we in gesprek met andere, interessante retailers. De gele vlek moet zich verspreiden over Nederland en Europa. Ook kijken we hoe we nog duurzamer kunnen ondernemen en richten we onze pijlen op een faire cashewketen zodat iedereen er beter van wordt. Zoals we het op onze site zeggen: op naar zero CO2, zero waste en zero poverty.”
Lees meer over Johnny Cashew
Anne Ligthelm
Investment Manager
Stuur e-mail