Woman walking in garden at Pactics factory in Cambodia

Duurzame productie van lifestyleproducten en eerlijke banen gaan bij Pactics hand in hand

Doelgroep(en)

Start-ups & mkb

Land(en)

Asia, Cambodia

Sector(en)

Duurzame productie

Oplossingen

DGGF

Pactics is een toonaangevende producent van reis- en lifestyleproducten voor topmerken wereldwijd, met het hoofdkantoor in Breda en productiefaciliteiten in Cambodja en China. Invest International ondersteunt Pactics in hun groeipad als pionier in de sector. Om te laten zien dat het creëren van duurzame reis- en lifestyleproducten, sociale verantwoordelijkheid en verantwoorde productie hand in hand kunnen gaan.

Pactics in Cambodja

Siem Reap is een populaire toeristische bestemming in het noordwesten van Cambodja. Het is vooral bekend als de toegangspoort tot het oude tempelcomplex van Angkor Wat, een van de belangrijkste archeologische vindplaatsen in Zuidoost-Azië. Aan de rand van het toeristenstadje staat de fabriek van Pactics. Daar maken dagelijks ruim 500 mensen reistassen en andere lifestyleproducten zoals accessories voor luxe eyewear brands.

Women working at Pactics factory in Cambodja

30 miljoen producten van hoge kwaliteit

In totaal produceert Pactics jaarlijks ongeveer 30 miljoen producten van hoge kwaliteit. Het bedrijf beschikt sinds 2014 over de SA8000-certificering, een van ‘s werelds toonaangevende sociale certificeringsprogramma’s voor eerlijke en fatsoenlijke werkgelegenheid.

Pactics’ producten worden gemaakt in vier open, luchtige en lichte gebouwen, ontworpen door de veelgeprezen Stuart Cochlin Architects. Hierdoor is het op de locatie, ondanks het warme en vochtige klimaat het hele jaar door, comfortabel om in te werken. Zonnepanelen voeden de LED-verlichting die ‘s nachts aangaat en een waterfiltersysteem zorgt voor drinkwater voor alle medewerkers.

We doen goed met de mensen die voor ons werken

Pactics is opgericht in 2004. Zoals op hun website staat: ‘We zijn producenten geworden omdat we het goede wilden doen voor de mensen die onze producten maakten. We hebben gewerkt voor de grootste luxemerken ter wereld. Tegenwoordig deelt ons team in Azië, Europa en Noord-Amerika de opgedane expertise met alle kleinere, missie-gedreven merken waarvan de waarden aansluiten bij de onze. Wij doen goed met de mensen die voor ons werken.’

Lees meer over Pactics

Kinderopvang en trainingen 

Kinderopvang bijvoorbeeld is een belangrijk aandachtspunt voor het bedrijf; 80 procent van de werknemers is vrouw. Daarom heeft Pactics op de werklocatie een crèche heeft geopend waar vrouwen hun kind kunnen brengen tijdens hun werk en ook borstvoeding kunnen geven. Er is gratis kinderopvang voor alle medewerkers met kinderen tussen de 3 en 21 maanden. Daarna wordt de kinderopvang gesubsidieerd door het bedrijf.

Er is ook een EHBO-kamer met een verpleegkundige, een kantine met gesubsidieerde maaltijden en Pactics betaalt de helft van de kosten voor de motorhelmen van al het personeel. Tot slot volgen alle werknemers een trainingsprogramma van een week, waarin ze leren over veiligheid, arbeidsrechten, seksuele intimidatie en hygiëne.

“Door de uitbreidingsplannen zal het aantal werknemers in Siem Reap toenemen tot ongeveer 1000, waarvan 800 vrouwen. ”

Piet Holten

Oprichter van Pactics
Drone shot of Pactics factory and terrain in Cambodia

Een blik op de productiefaciliteit in Siem Reap, Cambodja. In totaal produceert Pactics jaarlijks ongeveer 30 miljoen producten van hoge kwaliteit. Het bedrijf beschikt sinds 2014 over de SA8000-certificering, een van ‘s werelds toonaangevende sociale certificeringsprogramma’s voor fatsoenlijke werkgelegenheid.

Financiering Dutch Good Growth Fund

Gedurende de bedrijfsgeschiedenis heeft Invest International Pactics Group Holding B.V. ondersteund met financiering [eerst via het PSI-project van RVO]. De nieuwste financieringsoplossing is een lening van €3 miljoen, gefinancierd via het Dutch Good Growth Fund (DGGF). DGGF is een fonds dat Invest International uitvoert namens het ministerie van Buitenlandse Zaken.

De financiering wordt ingezet voor de uitbreiding van Pactics productiefaciliteiten in Siem Reap, Cambodja. De uitbreidingsplannen betekenen een positieve impuls voor de werkgelegenheid in de regio, waarvan vooral vrouwen profiteren.

Oprichter van Pactics Piet Holten: “Momenteel heeft Pactics wereldwijd ongeveer 500 medewerkers in dienst. Door de uitbreidingsplannen zal het aantal werknemers in Siem Reap toenemen tot ongeveer 1000, waarvan 800 vrouwen. Dat betekent een grote positieve bijdrage aan SDG 8 (Eerlijk werk en inkomen) en SDG 5 (Gendergelijkheid). Wij zijn enorm blij met de financiering van Invest International die deze dringend noodzakelijke uitbreiding mogelijk maakt. We hebben verschillende Nederlandse banken gepolst voor financiering, maar het enige dat we kregen was een kop koffie en een beleefde afwijzing.”

Lees meer over de DGGF-financiering
Training at the Pactics offices in Cambodia

Alle werknemers van Pactics volgen een trainingsprogramma van een week, waarin ze leren over veiligheid, arbeidsrechten, seksuele intimidatie en hygiëne.

 

Fatsoenlijke en eerlijke banen

Investment Manager van Invest International Sona Krijger-Dolbakyan: “Het doel, de visie en de waarden van Pactics passen perfect bij de impactprioriteiten van Invest International voor het creëren van fatsoenlijke banen. Werken aan gendergelijkheid is een prachtig pluspunt. Daarnaast streeft het bedrijf ernaar een sociaal en ecologisch verantwoorde fabrikant te zijn. Ongeveer 50 procent van de stoffen die momenteel bij de productie worden gebruikt, zijn afkomstig van gerecyclede bronnen.”

Waterloos verfproces

Zo heeft Pactics ‘Waterless Dye’ geïntroduceerd, een waterloos verfproces dat het water- en energieverbruik en de gebruikte chemicaliën aanzienlijk vermindert. Elke kilogram stof geproduceerd met Waterless Dye bespaart 134 liter water. Bij het verfproces worden geen chemicaliën gebruikt.

“Daarnaast wordt de elektriciteit die we gebruiken opgewekt met waterkracht en zonnepanelen. Dat draagt bij aan de SDG 12 (Verantwoorde productie en consumptie) en SDG 13 (Klimaatactie)”, vult Piet Holten aan. Om daaraan toe te voegen: “Het dragen van de last voor werken aan duurzaamheid bij reis- en lifestyleproducten ligt eerder bij de producent dan bij de consument. Om een echt duurzame reis- en bagage-industrie te creëren moeten producenten hun verantwoordelijkheid nemen voor een positieve bijdrage aan de impact op het milieu en de samenleving als geheel.”

 

Pactics wil impact maken met:

  1. Het bieden van fatsoenlijke banen voor vooral vrouwen (SDG 8 en SDG 5).
  2. Het gebruik van een waterloos verfproces en digitale transferdruk (sublimatie) voor duurzame productie (SDG 12).
  3. Het opwekken van elektriciteit voor de fabriek met zonnepanelen en waterkracht.
  4. Een waterfiltersysteem dat drinkwater genereeert voor alle medewerkers (SDG 13).
  5. Goed zorgen voor alle medewerkers; met gezonde lunches in de kantine, een verpleegkundige op locatie, kinderopvang en een personeelsbibliotheek.

 

Lees meer over onze visie op impact

Wil je meer weten over deze case? Neem contact met mij op.

Sona Krijger-Dolbakyan Investment Manager
Stuur e-mail

Gerelateerde cases